Nyheter

Nyheter

Haugesunderen Ragnar Kåre Nilsen lever og ånder for fiske. En til to dager i uken, året rundt drar han ut i fjordene på spennende jakte etter storfisken.

 

 

Drømmen til Ragnar Kåre Nilsen fra Haugesund er å få en storkveite, eller en størje. Et monster av en fisk som han ikke får oppi båten, men som må slepes til land. Noen av rekordene så langt er en torsk på 27 kilo og en breiflabb på 25 kilo. Den ivrige hobbyfiskeren har sølvmedalje fra NM i skreifiske for lag i Lofoten, men trives aller best når han får dra ut i fjorden fra landstedet sitt på Bjoa.

 

– Fiske har for meg vært en livslang lidenskap. Ikke minst gir det meg mye overskudd i mitt daglige virke som selger, sier Ragnar Kåre Nilsen.

 

Ville ha en sikrere båt

 

 

Ved passerte 50 år bestemte han seg for å bytte ut sin 17 fots Silver Viking mot en større og sikrere helårsbåt.

 

– Målet var nå å få tak i en båt med en påhengsmotor som kunne startes elektrisk og med flere, solide hjelpemidler. En båt som fikk meg raskere ut på sjøen, og utstyr som gjorde det enklere å fiske på større dyp. I utgangspunktet så jeg etter en brukt, selvlensende båt, men fant ut at prisforskjellen mellom nytt og brukt ikke var så stor. Jeg undersøkte flere modeller, men falt for Hobby 555 Proff hos Smart Marine på Avaldsnes. Ekstra høye fribord, og stor bredde gjør at du står trygt og har god plass. Det sklisikre belegget på dørken gjør at jeg aldri har følt meg tryggere i en båt. Båten er også perfekt til allslags fiske.

 

Han valgte mye ekstra utstyr, noe som gjør båten perfekt til fritidsfiske.

 

– Noe tilfeldig fikk jeg båten levert med fiskekum, men det har vært en artig opplevelse. Den er enkel i bruk, og kan enkelt tas vekk. Nå har jeg en merd hvor jeg alltid har levende torsk. Før renset jeg garnene først når jeg kom inn til land, men nå finner jeg meg en rolig vik og får gjort jobben raskt oppi selve båten. Med vannslange for sjøvannspyling er det enkelt å holde båten ren. Jeg er også fornøyd med den solide garn-, line- og teinehaleren. Båten er rigget slik at jeg kan sette garn alene, uten at det henger seg opp i allslags. Det at båten ikke har styrehus, gjør at du unngår å bli tatt av vinden og ligger mer i ro.

 

Behagelig og sterk 50 hester

 

smartmarine.bilde02a.0318.small 

Nilsen har tidligere hatt bråkete to-taktere. Med sin nye Yamaha fire-takters motor, med elektrisk start og 50 hestekrefter har han fått en ny hverdag.

 

– Alle har anbefalt meg kvalitetsmotorene fra Yamaha. Jeg tenkte at en to-takter ville være mer driftssikker, men er utrolig fornøyd med valget mitt. Foruten at jeg fint kommer opp i 25 knop med fullastet båt, er lydbildet behagelig og gjør at vi kan samtale sammen ombord uten å brøle.

 

Den dyktige fiskeren er blitt en populær mann, som holder familie og venner med fisk gjennom hele året. Han har også en god avtale med reinjegere i fjellene innenfor Odda.

 

– Jeg har en avtale om å bytte reinsdyrkjøtt med fisk, og får på den måten noe variasjon i kosten. Hadde jeg kunne bestemme, hadde vi jo spist fisk til middag hver dag. Men datteren min mener det holder med tre dager, og da blir det slik, sier Nilsen smilende.

 

Topp service

 

 

Han er godt fornøyd med oppfølgingen han har fått fra Smart Marine.

 

– Jarle Vikingstad hos Smart Marine hadde jeg truffet i flere sammenhenger tidligere, og opplevde at han hadde veldig god kunnskap om båt. Positivt opplevde jeg at han hadde hovedfokuset på hvilken båt som best møtte mine behov. Ved levering i Bjoa, fant jeg en liten feilkobling. Jeg opplevde det som topp service da Smart Marine raskt kom inn til Bjoa og fikset feilen, gratis.

 

Med ny og praktisk båt fortsetter jakten på storfisken.

 

– På 300 meters dyp i Matrefjorden hadde jeg i fjor noe stort på linekroken. Så stort at det drog oss flere hundre meter. Jeg ble nok litt for ivrig, og hva enn som beit på, rykket det av kroken. Neste gang skal jeg være smartere og trøtte ut storfisken før jeg haler skikkelig inn, sier Ragnar Kåre Nilsen optimistisk.

 

smartmarine.EKSTRABILDE.forside.0318.small

 

Smart Marine på Avaldsnes opplever stor vekst, og har bygd seg opp til å bli Rogalands største båt- og tilhengersenter.

 

Det norske folk elsker tilhengere. Snart ruller det 1,5 millioner hengere rundt på norske veier. Her lokalt er Smart Marine den største forhandleren av tilhengere.

- Målsettingen vår er å komme opp i et årlig salg på 800 – 1000 hengere i løpet av en fem års periode. Allerede er vi Rogalands største tilhengersenter, og har til enhver tid 150 – 200 hengere på lager, sier Jarle Vikingstad, daglig leder hos Smart Marine.

 

Satser på kvalitet

 

De tilbyr kundene merkene Respo og Variant, og har 280 forskjellige varianter av båt-, maskin-, tipp-, kjøle- og frysehengere og biltransportere. Mesteparten av varesortimentet har de til enhver tid på lager.

 

- Variant fra Danmarks produserer 45 000 enheter i året, satser på proffsegmentet og er den aktøren som vokser raskest i Norge. Vi fører deres proffserie, som ligger i toppsjiktet av hengere. For deg som skal bruke hengeren til mer krevende oppgaver enn et flyttelass, eller noe hageavfall, vil disse hengerne være perfekte og ha lang levetid.

 

Praktiske og lettvinte løsninger

 

Til fritidsbruk anbefaler Vikingstad hengerne fra Respo, som både er solide og velutstyrte.

 

- Respo har gode og praktiske løsninger på sine hengere, og kundene våre gir oss gode tilbakemeldinger. Bakerst har båthengerne en smart løsning som du på lettvint vis vipper lyktene til side med. En stor vugge bak, og mange kjøreruller gjør at båten triller enkelt av og på. De solide hjulskjermene kan brukes som trinn. Du kan også velge fra et stort spekter av ekstrautstyr, hvor du kan få ekstra gangbaner og elektrisk vinsj, sier Vikingstad.

 

Den litauiske produsenten sveiser rammene i solide stålkonstruksjoner og varme galvaniserer dem. Respo bruker tyske Knott-akslinger og Knott bremsesystem. Tette hjullagre av samme kvalitet som de du finner på biler.

 

- Med sveiste, varmegalvaniserte rammekonstruksjoner får du en stiv henger som oppfører seg fint på veien.  Angitte spesifikasjoner i forhold til angitt båtlengde er bra dimensjonert, og holder det de lover.  Siden hengeren ikke bøyer og vrir seg, merker du knapt at du har en Respo-henger på slep og stivheten gir sikrere kjøreegenskaper.

 

Tilhengere for rotasjonsstøpte båter

 

På butikksenteret på Avaldsnes har Smart Marine flere spesialhengere, som er laget til spesielle båttyper.

 

- Stadig flere har fått seg vannscooter, og vi har forskjellige hengere til disse. Spesielle båttyper krever spesialtilpassede hengere for at du ikke skal ødelegge båten, som eksempelvis enkelte ribber og rotasjonsstøpte båter som Summerfun, Pioner, River og Steady. Respo har spesialavtaler med forskjellige båtprodusenter, og har tilpasset spesielle løsninger for disse.

 

En spesialhenger til to vannscootere.

 

Viktige tips ved kjøp av tilhenger

Jarle Vikingstad hos Smart Marine har lang erfaring med salg av tilhengere. Hva er viktig å tenke på ved kjøp av henger? Her gir den erfarne fagmannen sine beste råd. 

1.       Har du tenkt å kjøre med tilhengeren i en fart på over 60 kilometer i timen, velger du en henger med bremser. 

2.       Hvilken båt har du? Det er jo viktig å velge en henger som står i forhold til båten. Har den kjøl? Er det V-bunn? Mange er kun opptatt av lengde og tyngde, mer enn hvilken type båt de har. Vi kjenner til skrogene på de fleste båttyper, og vet hvilken henger som passer best til din båt. 

3.       I forhold til bredde på hengeren, sier reglene at du har lov å kjøre med 15 centimeter overheng på hver side på nattestid, 30 centimeter på dagtid. I praksis betyr det at du har 15 centimeter å gå på hver side. 

4.       Husk at om du kjøper en henger som tar en båt som er 18 fot, er det ikke sikkert at den er stor nok. Kanskje har du en stor påhengsmotor på hekken, noe som kan gjøre hengeren du har valgt blir for liten, selv om vektklasse er korrekt. Dette kan gjøre hengeren din veldig baktung og du oppnår ikke det påkrevde kuletrykket på bilen. For lavt kuletrykk gjør bil og henger vanskelig å kjøre og gir sterkt redusert retningsstabilitet. Her er det viktig å være OBS.

5.       Plassering og innjustering av baug- og sidestøtter er også viktig for at båten skal stå trygt og du får et korrekt kuletrykk. Er hengeren for tung bak kan den begynne å vingle i fart, og gi en ubehagelig og farlig kjøretur. Stadig flere velger å ta båten med seg på ferieturen, og kjører lengre distanser. Da er det viktig å ha riktig vekt på kulen, for riktig kuletrykk gir mer stabile kjøreegenskaper og gjøre at du kan holde høyere hastighet. Målet vårt er at du skal være komfortabel og trygg når du kommer opp i 80 km i timen. Du skal rett og slett nesten ikke merke at du har en henger med deg. 

6.       Hos oss selger vi stroppepakker, og viser kundene hvordan de skal stroppe båten sin. Det er ikke vanskelig i utgangspunktet, men det er viktig å vite hvor du fester og hvilken vei du skal feste stroppene. I verste fall kan feil stropping ødelegge båten din.

 

 

Respohengerne har flere praktiske løsninger, hvor du enkelt kan snu bort baklysene på båthengerne.

 

Solide stigtrinn gjør at du sikkert kommer enkelt til på båthengerne.

 

 

 

 

 unnamed

 

Super sportsfiskebåt til en bra pris!

Vi er stolte av å kunne si at vi har vært med på utviklingen av noen av løsningene på denne båten. Vi ønsket en båt som møter kundenes behov, og det har vi fått her!

Denne båten er tenkt og planlagt som en åpen skjærgårdsjeep/pilothousebåt. Akter i kabinen er det åpent som standard, men kan leveres med skyvedør. 

Spesielt for denne båten er også at styreposisjonen er skyvbar. I stedet for to styreposisjoner som finnes på de større modellene av båten, har du her muligheten til å skyve styreposisjonen akterover slik at du lettere kommer til å styre utenfra. Førersetet da skyves til siden. 

Sidewalk og nedsenket gulv foran cabin er laget for å gi enkel og trygg adkomst fram til baug. I baugen foran kabinen er det også en god sittebenk.

I baugen er det tilrettelagt for å kunne kjøre ut garn. 

Akter vil det også være mulig å plassere garnkasse på badeplattformen dersom en skal sette ut garn. 

Båten er klargjort for plassering av garn / teinehaler styrbord side for enkel betjening fra styreposisjon. 

Vaskekum med avløp er standard og båten har mulighet for vask med ferskvann. Vannpumpe og tank blir tilleggsutstyr. 

Båten har en liten liggeplass i baugen og kan leveres med puter til denne samt puter til sittebenk ute.

Kan også leveres med klaffebenker styrbord og babord akter som vist på bilder. 

 

UA-42090484-1